Kraften i evangelium

Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, juden först men också greken. I evangeliet uppenbaras rättfärdighet från Gud, av tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige ska leva av tro” (Romarbrevet 1:16-17). Genom evangelium blir vi födda på nytt och nya skapelser. Det är inte något teoretiskt eller något man lär sig; det är en livsförvandlande upplevelse som sker genom ett ingripande från Gud. I 1 Jakobs brev 1:18 står det att Gud har fött oss på nytt genom sanningens ord.

Det är viktigt att vi inte ser frälsningen som något man lär sig eller att man blir frälst genom att följa specifika regler som bestämts av människor. Frälsningen är heller inte kopplad till någon form av anslutning eller medlemskap. Paulus skriver i Filipperbrevet 3:10 om att lära känna Kristus och kraften i hans uppståndelse. Han hade först beskrivit sitt tidigare liv i fullkomlighet under lagen och hur han, om någon, skulle kunnat förlita sig på lagen, och hur han kunde ha hävdat sin härkomst och sin rättfärdighet i kraft av lagen. Men allt det där räknade han nu som förlust i jämförelse med vad han funnit i Kristus. I Galaterbrevet 1 vill han också göra klart att: ”evangeliet som jag har predikat inte kommer från människor. Jag har inte fått det eller lärt mig det av någon människa, utan genom en uppenbarelse från Jesus Kristus”.

När Guds kraft verkar.

Paulus skriver att Kristus har sänt honom för att predika evangeliet, men inte med vältalig vishet så att Kristi kors förlorar sin kraft, 1 Korintierbrevet 1:17. Och i kapitel 2, vers 13 skriver han att det vi förkunnar inte sker med ord som mänsklig visdom lär oss utan med ord som Anden lär oss. I kap. 4, vers 20 står det: ”Guds rike består inte i ord utan i kraft.” Vi kan inte med egna medel förmedla kraften i evangelium. Det är ett verk av den helige Ande. Men vi kan genom Guds nåd få vara kanaler för Guds kraft så att människor vi möter berörs. Det är inte en känslomässig och tillfällig upplevelse, även om en beröring av Guds kraft kan påverka varje del av oss. Det är för övrigt viktigt att skilja på vad som bara berör känslan och vad som verkligen är ett vidrörande av Gud. På ytan kan det se lika ut. Stämningar av olika slag kan ge ett sken av gudomlig atmosfär men vi ska inte förväxla stämningar vi själva skapar med gudomlig närvaro. Vi kan åstadkomma mycket, men just det självproducerade har ingen kraft i den andliga världen och kan inte förvandla människor. Det är inte samma sak som när Gud verkar. Vi har tillgång till en mängd hjälpmedel för att skapa stämningar. Men att fånga människors uppmärksamhet genom att ge storslagna föreställningar är inte detsamma som att Guds kraft är verksam. Faktum är att det förstnämnda kan ha precis motsatt effekt och vara ett hinder för den gudomliga uppenbarelsen. Vi behöver känna och förstå skillnaden mellan vad som är Guds kraft och vad som inte är det. Om vi lever i gemenskap med Gud och är öppna för den helige Andes tilltal gör vi det. Då upplever vi vad som är äkta och vad som är ersättning. Och det är viktigt. För om vi inte kan skilja mellan vad som är gudomligt och mänskligt riktas våra förväntningar åt fel håll vilket också kan resultera i att vi tar till oss undervisning som har sitt ursprung i människotankar och spekulationer och inte har sin grund i Guds ord. Paulus skriver i Efesierbrevet 4:14-15 om att inte dras med i varje vindkast i läran utan hålla fast vid sanningen i kärlek och växa upp till honom som är huvudet, Kristus.

Utrustad av Gud.

När det gäller att bli ett redskap för Gud ska vi förstå att det inte är en fråga om träning och inlärning. Att tjäna Gud handlar om att bli utrustad av honom. Det sker inte genom att bli en skicklig aktör på något sätt. Vi ska komma ihåg att uppgiften och kallelsen är andlig och då gäller det också att bli utrustad med den helige Andes kraft.

När Guds kraft verkar sker under. Fast under inte är det primära så är de en naturlig och välsignad del i det kristna livet. Och dessa kan visa sig i såväl små, vardagliga ting som i stora. När Petrus och Johannes var på väg till templet för att be, som vi läser om i Apostlagärningarna 3:1-10, fick de se en man sitta vid den port som kallades Sköna porten. Mannen var lam och han satt varje dag där för att tigga av dem som gick in i templet. Så gjorde han också när Petrus och Johannes kom. Dessa hade inte silver och guld, men Petrus sa: ”men vad jag har, det ger jag dig. I Jesu Kristi nasaréns namn: res dig och gå!” Guds kraft verkade genom dessa män och mannen som varit lam blev botad.

I Markus evangelium 16:15 läser vi vad Jesus sa strax innan han blev upptagen till himlen: ”Gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen.” Och så talade han om de tecken som skulle följa dem som tror. I vers 20 står det sedan: ”Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det”. Uppmaningen var att förkunna evangeliet, löftet var att tecken skulle följa, och uppfyllelsen visade sig genom att Herren verkade så att detta skedde. Detta fortsätter i dag och kommer att göra det till tidens slut. I Hebreerbrevet 13:8 läser vi: ”Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet”. Och i Matteus evangelium 28:18, 20 säger Jesus: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden…. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut.” Men det var bl.a. också en uppmaning att hålla allt som han befallt. Man kan inte dela upp vad Herren sagt och bara välja en del. Ordet är en helhet. Låt oss ta till oss och tro vad som står. Det är inte en fråga om att vi måste förstå allting och få dess innehåll att överensstämma med något sorts logiskt tänkande. Hur skulle vi kunna förstå orsaker och samband i allt vad Gud i sin makt bestämt! För oss handlar det om tro, om att tro på och handla efter vad som står skrivet. Det är en härlig väg i förtröstan på Guds möjligheter. Jesus sa: ”Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det” (Johannes ev. 15:7).

Om vi förväntar oss att uppleva kraften i evangelium ska vi också ”hålla allt som han befallt”. ”Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och genomtränger tills det skiljer själ och ande, led och märg, och det dömer över hjärtats uppsåt och tankar” (Hebreerbrevet 4:12). När detta Guds ord förkunnas handlar det om att ta emot och uppleva dess kraft. Evangelium är budskapet om frälsning, frigörelse och förvandling. Om förkunnelse och undervisning stannar vid intressanta utläggningar blir det bara teori och kunskap. Men evangelium är mer än så. Det är liv och kraft och det förvandlar. I Matteus 8:26-27 läser vi om när Jesus stillade stormen. Man häpnade och sa: ”Vem är han? Till och med vindarna och sjön lyder ju honom!” Och i Kapernaum, när Jesus drivit ut en oren ande ur en man, sa man: ”Vad är det med hans ord? Med makt och myndighet befaller han de orena andarna och de far ut.” Kraften i evangelium är oförändrad. Löftet Jesus gav var: ”Den som tror på mig ska göra de gärningar som jag gör. Och större än så ska han göra…” (Johannes ev. 14:12).

Guds makt är obegränsad. Låt oss hålla oss till Guds ord och uppleva kraften i evangelium!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *